![](https://koletmag.se/wp-content/uploads/sites/403/2017/08/Amelia_Adamo_2013-02-25.jpg)
Få kvinnor inom tidningsbranschen har gjort samma karriär som Amelia Adamo. År 2017 gick hon i pension och fick många gåvor och tal. Många handlade om hennes klassresa men också om hennes envishet och skinn på näsan.
Då Amelia startade tidningen med hennes namn hade Sverige just genomgått 90-talskrisen; regeringen hade sparat in på den offentliga sektorn och arbetslösheten var högre än någonsin. Amelia ville ha något eget efter att under lång tid varit på Aftonbladet, Svensk Damtidning och Vecko-Revyn. Tidningen Amelia blev resultatet.
Tidningen Amelia skulle vara för den medvetna kvinnan mitt i livet. Kvinnan som var lite för rund, som kunde vara lite rufsig, som hade en maska på strumpan och som inte hade full koll på modet. Tidningen skulle ge läsarna en guldkant på vardagen utan att skriva dem på näsan om lyx som var ouppnåelig.
Då Amelia lanserades var det många förståsigpåare som skrattade åt den fula tidningen och som sa att den inte skulle lyckas. Man ville inte bara se tidningen misslyckas utan även Amelia själv. De fick fel – tidningen blev en succé. Amelia Adamo beskriver tidningen som en medelklasstidning och har också hunnit att lansera “M-magasin” som är borgerlig.